På den här webbplatsen kommer jag att skriva ned tankar och tips om hur man utformar en bra arbetsplats. Framför allt om arbetsmiljö på kontor. Det kommer att handla mycket om kreativitet, lärande, kommunikation och att trivas på jobbet, men också om hur du som företagare kan ta hjälp av dina medarbetare för att utveckla företagets arbetsmiljö och arbetsklimat och hur du som medarbetare kan medverka i och bidra till företagets förändringsarbete. Jag kommer också att visa hur arbetsmiljön kan bidra till företagets framgång och lönsamhet och hur riskabelt det är att jaga kostnader i stället för att fokusera på att öka värdena i företaget. Jag gör tillbakablickar på det som varit, vilda gissningar om framtiden och utblickar till andra länder, samt skriver en del om teori och filosofi kring utformning av arbetsmiljöer, men mest om praktiskt arbete med förändring och en del exempel på hur man kan göra.

Wednesday, February 6, 2008

Usability avsnitt 1: Tillbaka bakom skrivbordet

Det var ganska länge sedan jag skrev något nu – åtminstone här. Ärligt talat var jag frestad att lägga ned den här bloggen för det var ingen som besökte den, samtidigt som jag har några andra som är väldigt välbesökta. Man måste ju prioritera. En annan anledning är att jag sedan jag skrev senaste inlägget flyttat till Frankrike, renoverat färdigt vårt gamla hus här nere – nästan – och haft mängder av andra spännande aktiviteter på gång. Vad gör man en vinter när det nästan alltid är solsken och mellan 15 och 20 grader varmt – inte skriver man bloggar i all fall. Nu har jag upptäckt att det faktiskt börjar bli en del som läser även den här sidan så jag får väl skärpa mig lite.

Ett annat skäl till att jag tänkte ta upp skrivandet är att jag var på ett seminarium i Paris i helgen och träffade gamla och nya forskarkollegor från olika delar av världen. Vi diskuterade begreppet ”usability” – användbarhet. En av de yngre forskarna frågade då om jag inte kunde skriva ned hur tankarna och det praktiska arbetet kring att utforma användbara arbetslokaler förändrats under de år jag arbetat med frågorna. Hon var lite frustrerad att en hel generation av oss som började intressera oss för sådana här frågor på 70-talet håller på att pensionera sig. Hon befarade att den unga generationen i brist på historia skulle börja om från början igen. Eftersom en sådan text kommer att skrivas på engelska tänkte jag att jag ju kan använda min blogg som träningsbana och skiva ned mina tankar på svenska först så får jag se hur det blir. Vad jag kan göra utan att återgå ”i tjänst” som forskare igen är att skriva ned som jag minns utvecklingen. Någon generell sanning grundad på inläsning av historisk källmaterial blir det inte, men det som hänt i min omgivning har ju hänt även om annat hänt samtidigt på andra ställen.

Således – håll utkik de närmaste månaderna efter mina minnen. Nästa blogg kommer att ta oss tillbaka till tidigt 70-tal.

Om ni vill läsa om Frankrike klicka här http://www.france-midi.blogspot.com/

No comments: